Sannhets- og forsoningskommisjonens arbeid er avsluttet, rapporter skrevet og mange instanser i Norge behandler nå rapporten om kommisjonens arbeid. Man ønsker å finne fram til nye tiltak som kan virke forsonende. Som ett av tiltakene foreslår jeg å følge opp kommisjonens arbeid med et regionalt forum jeg kaller Rom for smerte og forsoning.
Dette
rommet er et representativt sammensatt forum i hvilken som helst
samisk/kvensk/norskfinsk region der folk og samfunn har vært utsatt for
fornorskning, diskriminering, overgrep, krenkelser, internering,
tvangsflytting, okkupasjon og konflikter. Kommisjonen rakk å lytte til mange
hundre personer, men behovet for anerkjennelse og forsoning vil fortsatt være til
stede i lang tid fremover. Forsoningsarbeidet må i fremtida fortsette lokalt og
regionalt. Folk kan fortelle om sin smerte og sin livshistorie til et lokalt
forum, til mennesker/representanter i et legitimt forum som lytter og
anerkjenner deres smerte. Kommunen, helsevesenet/SANKS kan tilby oppfølging. På
denne måten kan enkeltpersoner og familier oppleve en viss forsoning nettopp
ved at noen lytter og anerkjenner deres livshistorie og smerte. Og man kan stanse
såkalte flergenerasjonelle traumer. Som ofte rammer urfolk, stammefolk og
minoriteter som er utsatt for langvarige forfølgelser, marginalisering og
negativt press.
I
tillegg bør det tilbys en informasjonspakke, for eksempel én dag om hvilke
traumer som fornorskning og andre negative ting kunne påføre vanlige folk. Folk
kan få kunnskap og bevissthet om hva fornorskningen besto av, og hvordan den
kunne forårsake så mange konflikter, fordommer, selvforakt, skam, mobbing,
stigmatisering og personlig smerte. Mange samer/kvener/norskfinner har valgt å
rømme fra sine hjemplasser og har gjemt seg i storsamfunnet, og delvis
fortrengt smerten. For det mangler en mottaker - og riktig behandling. Andre
har meldt seg ut fra enkelte miljø med høy grad av konflikter, der
fornorskningen har fortsatt av ens egne, samer, kvener og norskfinner, lenge
etter at den offisielle fornorskningen tok slutt. Konflikt og stadig nye
krenkelser har vært resultatet, på toppen av selve fornorskningen og andre
traumatiske ting i oppveksten. Disse personene kan be om å få prate i dette
forumet, nærmest deres egen hjemplass.
Bakgrunnen for dette innlegget er en rørende opplevelse fra min hjemplass
Måsske/Musken i Tysfjord, nå Hamarøy. Det skjedde for over 25 år siden, kanskje
mer. Skolen var ennå ikke nedlagt og det bodde omtrent 60-70 lulesamer der. BUP
Karasjok (Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk) hadde fått et nasjonalt,
samisk ansvar og arrangerte informasjonsmøter i Sápmi om dette, og kommer så
til den gang Divtasvuodna/Tysfjord, til Drag og Musken. Mener dette var en
forløper til SANKS. De har med seg Tysfjord kommune, psykiatrisk
helsepersonell, Tysfjord helselag og mange andre. Til dette møtet på skolen i
Musken kommer det også mange Muskenfolk, som til sammen med de tilreisende
representerer Tysfjordsamfunnet; kommunen, helsevesenet, samisk BUP, den
kommunale psykiatrien, naboer, slekt, skolen, den lokale læstadianske
forsamlinga og andre.
Idet møteleder skal starte sin PowerPoint-visning skjer det noe magisk som jeg sent
vil glemme, og som er den direkte foranledningen til mitt forslag. En lokal
Muskenmann, i femtiårene den gang, kommer inn døra og sier: Jeg er på jobb nå
og kan ikke delta, men jeg har noe å fortelle dere, om dere vil lytte. Ja, sa
vi alle i kor. Så fortalte han om sin oppvekst som same i Musken og i kommunen,
om sin smerte, og det negative han hadde opplevd i sitt liv. Møteleder pakket
sakte ned sine saker, og alle satt der stille og var rørte. Etter en stund
avrundet han og takket oss rørt for at vi hadde lyttet. Det ble ikke noe
formelt infomøte i Musken etter dette, bare lavmælt prat, undring og
ettertanke. Flere på dette møtet sa noen veldig anerkjennende og trøstende ord
til denne mannen, og de påfølgende dagene så jeg ham smilende rundt om i bygda.
Han hadde skapt en Sannhets- og forsoningskommisjon for seg selv, der han kunne
fortelle helt fritt. Deltagerne der og da bidro med lytting, anerkjennelse,
forståelse, takk, trøst - og forsoning, alt på én gang. Om noen gjetter mannens
identitet, kan jeg opplyse at jeg fikk lov av ham å fortelle om dette. Det
virket som om han så at deltagerne på dette møtet representerte nettopp det
samfunnet som hadde påført ham smerte, og han ga selv dette møtet den
legitimitet han trengte for å åpne seg! Han fikk fortelle fritt uten å
sensurere seg, og alle oss som lyttet fikk vite om hans byrde som han hadde
båret på. Vi anerkjente hans livshistorie og ham selv. Vi som lyttet var
representanter for dette samfunnet, selv om mange fra hans oppvekst allerede
var døde, og ingen av oss hadde personlig påført ham smerte. Kort sagt, det ble
en magisk og rørende opplevelse, som jeg ønsker at alle som har behov for det,
kan selv få oppleve. Han døde for mange år siden, men han ble veldig spesiell
for meg. Og denne opplevelsen minner meg stadig om at man ikke alltid klarer å
se utenpå hvordan mennesker har det, og alt kan ikke løses med medisiner og av
såkalt profesjonelle. Helbredelsen og forsoningen bidro han selv til med, ved
at han åpnet seg i en for ham en legitim og vennligsinnet forsamling av
medmennesker med ulike roller. Som til sammen representerte det samfunnet han
vokste opp i. Dette møtet lindret helt sikker ikke all hans smerte, men ga
tydeligvis en viss forsoning og anerkjennelse, som han trolig lengtet etter, og
som han ellers ikke ville fått. Og han gav oss andre en unik opplevelse, der vi
var vitne til at et menneske selv ber om å bli lyttet til og anerkjent, et
behov han intuitivt forsto han hadde, og der han tok mot til seg for å
fortelle.
Det
jeg lærte den gang er at når smerten er påført noen kollektivt, i et samfunn,
så er det viktig at det samme samfunnet får høre om smerten og anerkjenner den.
Nettopp ved at gruppen som lytter er representativ for det aktuelle samfunnet,
selv om det ikke er de samme aktørene til stede som påførte en person traumene.
Konsekvensene
av fornorskningen er ofte problematiske, fortidde og som for enkelte har
forårsaket mye smerte og lidelser. Og for enkelte, angst, frustrasjon,
konflikter og diffuse psykosomatiske plager. For noen rus og dårlig
livskvalitet. Alle som har behov for det må søke hjelp, men bare å prate
én-til-én med en psykolog eller med enkeltpersoner om slike ting løser ikke
alt. Jeg har selv opplevd å bli lærer om samisk/læstadianske forhold for en
psykolog jeg oppsøkte, før jeg i det hele tatt kunne begynne å fortelle
livshistorien min. I en terapigruppe som jeg senere deltok i en gang ble jeg
direkte beskyldt for å anklage de norske i gruppa for mine plager. Jeg bare
gikk. Jeg opplevde ingen forsoning, bare oppgitthet og en sterk følelse av ikke
å få hjelp.
Vi trenger mer kompetanse og kunnskap generelt om hva fornorskningen var, og
hva den medførte. I dag forventes det at rammede enkeltpersoner selv har
innsikt i fornorskningen og dens konsekvenser, både for samfunnet og for seg
selv. Storsamfunnet som skapte problemet, kan komme mange i møte nettopp ved å
opprette tiltak og invitere til samtale om disse ting. I et lukket forum der
man kan prate fortrolig. Det er ikke nok at Kongen og Kirken ber om
unnskyldning, og håper det beste. Problemet er fremdeles tabu og fortidd, mange
bærer på konsekvensene, lider i stillhet, og føler ofte avmakt i forhold til
hvordan få riktig hjelp. Det finnes personer som hele livet har båret på
hemmeligheten om det å tilhøre en etnisk eller språklig minoritet, og som har
fortalt om det i meget høy alder. De har ikke vært mentalt i stand til det
tidligere. Kommisjonens arbeid, massiv mediedekning, opplesing av rapporten, fornorskningens
slutt og mye mer anerkjennelse av det samiske/kvenske/norskfinske har gjort det
mulig. Endelig.
Rom for smerte og forsoning kan være et supplement til dagens helse- og sosialtilbud,
og målet må være å fremme forsoning, erkjennelse, anerkjennelse, kunnskap, kompetanse,
bevisstgjøring og sosial verdsetting. Og slik bidra til å bryte tausheten
om disse problemene i hvert område, og bidra til at det blir helt legitimt å
snakke fritt om dette. Også uten en stor kommisjon til stede. Rom for smerte og
forsoning er en sannhetskommisjon i mindre skala, med omtrent samme formål. Fortielse
vedlikeholder smerten. Tiltakene må tilbys over tid, for ting må modnes og ikke
alle er klare straks arbeidet tar til. Hovedaktøren er personer eller familier
som har behov for å fortelle om sin historie, om hva de har opplevd, sin
smerte, sine plager og sin livssituasjon. Forumet kan være sammensatt av
representanter for nettopp det samfunnet det traumatiske skjedde i. Det kan
være representanter for kommunen, helsevesenet, skolen, kirka, den læstadianske
forsamlingen, andre menigheter, kvinner og menn, og andre. I tillegg kan man
vurdere behovet for andre representanter, som det samiske og norske helse- og
sosialvesenet, medisinskfaglig personale, som lege, psykolog, psykiatrisk
sykepleier og eventuelt historikere som vet hva som har skjedd i det aktuelle
området. Men forsoning vil skje også uten representanter for såkalt
profesjonelle. Dette kan du lese mer om på iopt.no. Identitetsorientert Psykotraumeterapi.
En internasjonal bevegelse om helbredelse av flergenerasjonelle traumer. Deres
metode er en gruppe mennesker som sitter i en ring og der familien til
hovedpersonen blir satt opp midt i ringen, spilt av de andre deltakerne og der
traumene til hovedpersonen utfolder seg på golvet. I resonans med hans eller
hennes virkelige familie. Med arkaiske setninger, bevegelser og anerkjennelse
av smerten og konsekvensene av den starter det en helbredelse og forsoning i
familiesystemet. Det er kraft i det kollektive, og løsningen er alltid erkjennelse
og avsløring av det traumatiske og anerkjennelse av den. En forsoning som vil
pågå i mange år fremover. Og når en person opplever helbredelse så forhindrer
det at traumet fortsetter i nye generasjoner. Det samme kan skje i Rom for
smerte og forsoning.
Jeg utfordrer kommuner, politikere, helsefolk og ildsjeler til å etablere dette
forumet i samisk/kvenske /norskfinske regioner. Slik at forsoningsarbeidet kan
fortsette etter at den nasjonale kommisjonen har besøkt området, holdt åpne
høringer og gjort enkeltintervjuer. Ingen enkeltaktør kan alene eie og drive
dette tiltaket, det må gjøres samlet og drives i fellesskap. Imidlertid kan en
institusjon søke om finansiering, for eksempler til prosjektleder, og til andre
kostnader. Selve møtet med enkeltmennesker koster lite. Men kan bidra med mye
forsoning. Nettopp ved å lytte til folks
smerte og anerkjenne smerten og traumet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar