lørdag 20. juli 2013

Ferie - glede og utfordringer

Ferietid du gode tid! I år skal jeg/vi ha den perfekte ferie, vi skal planlegge alt, bestille biletter, besöke gamle venner og skolekamerater, ta et meningsfullt kurs, få ekstraordinäre opplevelser i utlandet, sende bilder på Facebook og Instagram, besöke foreldrene våre, samle familien, ha slektstreff, ordne hytta, pusse på båten, ordne alle hyllene hjemme, fikse kjökkenet, gå fjelltur, meditere, väre våken på natta, nyte stillheten i et kloster, gå barbeint i gresset på en hytte i Vârmland, roe ned et stresset sinn. Plukke tre-fire sorter bär, fylle fryseren med selvfisket fisk, og la barna få väre i ro i fire uker på samme plass slik at de får gode barndomsminner og en helt spesiell tilknytning til ditt hjemsted, hytta, slektsgården, ferieplassen eller en annen plass. Du skal bli bedre kjent med din partner, dele gode opplevelser, nyte lykken, reise en ny plass, gå på samlivskurs og vandre fra hytte til hytte. Du skal ha nok voksentid, eller du skal finne en kjäreste om du er singel, du skal på festival, höre din favorittartist, bygge hytte, gå pilegrimstur i Spania, få åndelig påfyll, gå fjelltur i Catalönia og kjöre Route 66 tvers over USA. Du skal besöke Sör-Amerika, treffe indianere, läre deres kultur og ta tida tilbake. Dyrke urter, bare bruke hjemmelaga ting, kutte ut sukker, dra på helseferie. Pluss enda 22 ting. Helst väre uthvilt, lykkelig, brun, trent, vakker, populär, kunnskapsrik, gift, få barn, og ha kontakt med alle de tohundre du husker på de siste tiårene. Bare på 4 uker. Akkurat i år. I perioden 15.juni-20.august. Og til hösten skal du väre lykkelig og få ny guts i jobben, studere hardt og finne lykken på ny. Du skal ganske enkelt toppe det hele. Også til neste år. For hele familien, og snart er det höstferie og jul. Og rundt år. Alt för det er for sent, og du blir for gammel.

Derfor er tittelen slik, ferie, det er både glede og utfordringer, det er om å gjöre å finne balansen, väre realistisk, oppleve lykken i det små og i det näre. Og av og til få store opplevelser og utenlandsreiser. Tiden rekker ganske enkelt ikke til, og alle drömmer og planer må realiseres litt etter litt. Eller ganske enkelt forbli drömmer, du dör ikke av det. Utfordringene kan kalles dilemmaer, og dem blir du utsatt for hele tiden. Målet kan ikke å väre å få alt til enhver tid og mest mulig på kortest muilg tid. Det kan du bli totalt utslitt av, og til og med syk og ulykkelig av. Man kan forskräve seg på godt nordnorsk. Med finsk ä som jeg ikke får bort.

Du trodde vel ikke jeg var bedre? Det er bra, da slipper du å ergre deg over at jeg tror jeg vet alt, og er superlykkelig. klok og sindig og tenker bare lange tanker, og omgåes bare lykkelige, viktige folk som er enda klokere og at vi blir bare bedre og bedre. For slike tanker er med på å presse deg, du tror alle de andre har det bedre, og at får du ikke med deg alt i år, sakker du etter, og du taper lykkekonkurransen. Du tror alle du kjenner reiser til utlandet på århundrets ferie og blir superlykkelige. For slik ser det nemlig ut på nettet, FB, på bilder, i media, blant venner, der folk samles og overalt. Det kan väre vanskelig å tro det finnes normale folk med normalt liv og helt normal gjennomslittslykke i din omgangskrets og i verden forövrig. Og akkurat du er for gjennomsnittlig, for kjedelig, for tradisjonell, for forutsigbar, og du tör ikke ta sjanser. Mitt råd er er at du konsentrerer deg om deg selv, din familie, sösken, foreldre og gamle venner, og ikke sammenligner deg for mye med andre, og slettes ikke kjendiser i media.

Lykken er ikke at du skal rekke alt og at helt spesielle ting skal til at for at livet blir meningsfullt. Det er mer holdningen og hvordan du ser på ting. Kort sagt gjleder det hvilket perspektiv og ambisjonsnivå du velger, og om du klarer å väre tilstede i öyeblikket og i livet ditt. Og om du faktisk sier til deg selv at akkurat dette er livet mitt akkurat nå og det er jeg fornöyd med. Når jeg selv mister bakkekontakten, lengter bort fra der jeg er, klager over hvor kjedelig det er, og alle drömmene jeg ikke får gjennomfört, da er jeg så heldig at jeg har en sönn og en kone som sier helt klart fra hvor urimelig og urealistisk det er. Tragisk, sier sönn min, og du er dum, og slutt å mas, og det har du ikke noe med å gjöre og jeg klarer det selv. Kona sier rett ut at det sårer henne om jeg klager, og om jeg ikke setter pris på hennes ting, hennes familie, hennes liv og viktige steder fra oppveksten. Og hun har så uendelig rett, og får meg til å bråvåkne. Korte, klare og ärlige meldinger gjör alltid nytten, og heldig er den som har noen som kan korrigere deg. Har du ikke en partner og barn kan venner väre slik korreks. Og du for dem.

Har du barn og unge i huset er det en lykkeportal som alltid er tilgjengelig, barn er av natur glade og full av sprell. De lever akkurat nå¨og fryder seg over öyeblikket, de får venner på to minutt, og de grubler ikke over at er jeg nu egentlig lykkelig. Og de venter ikke på ferie og sommer, de bare er, og gir seg selv og oss voksne masse glede, bare vi er åpne for det. Vi må bare respondere hensiktsmessig på dem, väre sensitive, rettferdige, og väre en trygg base, og gi tröst og omsorg når vi ser de trenger det. Barn gir oss hemmeligheten på lykke servert på et fat, det er bare å studere dem og läre. Du slipper spektakuläre reiser og kurs, du finner bare en hyggelig plass med muligheter for lek, aktiviteter og utfoldelse, samtidig som du er åpen for nye ting og hopper over alkohol og egoting du tror må til for å bli happy. Får du besök av venner i ferien, omså bare noen få, og litt voksentid for deg/dere selv har lykken egentlig kommet til deg uten at du aner det. En rolig plass med enkelt liv der alle lever slik de vil gir sinnsro og tenkero. For mye reising og kjöring blir man bare sliten av, det kan man gjöre av og til. Og man må få også åndelig påfyll i ferien!

For meg personlig er også storsamling viktig i ferien og det å snakke om kristelige/åndelige ting. Jeg tror vi alle har et dypt behov for å tro på noe, höre til og föle at dette er meningsfullt for meg og at av og til har vi et behov for å samles mange om en spesiell ting. Jeg velger samling og kristne venner. Selvfölgelig ikke bare det men det elementet må inngå i en ferie, om mulig. Andre drar på andre happenings, jobber frivillig, og opplever den spesielle gleden av å väre mange samlet med et hovedfokus. Det er mange fordeler ved det, man treffer mange kjente på en gang, får opplevelser og föler tilhörighet og glede. Jeg skal ikke moralisere over andres valg, bare jeg får lov til å fortelle om mine valg og verdier uten at noen starter krig er jeg fornöyd. Jeg önsker alle en opplevelsesrik, rolig, åndelig og ettertenksom ferie. Som kan gi deg nye krefter, nytt mot, nye perspektiver og et håp om en bedre verden. Og at eventuelle barn stadig sier det var så fint det og det og jeg husker det og det. Og at du kommer närmere dine venner. Hva kan väre bedre enn det?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar