søndag 23. mars 2014

Hva berører ditt hjerte, min venn?

Hva berører deg? Det kan være mye det. Her er litt filosofering om dette. Jeg nevner ikke alt, men noe, og resten kan du fylle på selv.

Det er alltid hjerte og sjel som blir berørt. Med ører, øyne, hjerne og intuisjon kan vi motta, høre, se, fornemme og oppleve ting. Og vi kan selv si, mene, beskrive, si mange ord, og sende ulike budskap. Det gjør vi og, dagen lang, og vi jobber, sover, spiser, går på besøk, får besøk, reiser, telefonerer og alt det der, og det kan føles som om ingenting berører oss. Plutselig kan vi fornemme noe vakkert, eller trist, selv på en hverdag. Vi kan se en mor vise omsorg for sin funksjonshemmede sønn, et forelsket par gå i sin egen verden, der de gir hverandre kjærtegn som betyr så uendelig mye for dem, der og da. Vi kan møte en liten jente som gir deg en blomst ved veien, eller en liten gutt som spør etter sin mamma. De gjør seg ikke til, de bare er, de er ekte, ærlige, tillitsfulle og helt rolige i seg selv.

Eller vi ser en trist skjebne på TV, eller noen dør, eller noen opplever noe fælt. Vi ser det, skjønner det med alle sanser, og hjertet og sjelen blir rørt og berørt, og vi styrer det ikke selv. Opplever vi noe fint føler at vi er priviligerte som fikk oppleve det der og da, en gave i livet og i hverdagen, et tegn fra oven, et budskap om kjærlighet. Selv ord og gester fra noen som ikke har det bra selv, kan berøre oss, når det bare kommer fra hjertet. Da strømmer det varme tanker mot dem man møter og takknemlighet for det de ga. Opplever vi noe trist, berøres vårt hjerte, og vi kan føle en stor trang til å hjelpe og trøste. Vår neste kan vise sin sårbarhet slik at vi blir berørt, og avstand og kulde kan bli til nærhet og vennskap. Vårt hjerte opplever ting og vi berøres på godt og vondt.

En solnedgang, stillhet i naturen, fuglesang, en fjelltur, en vakker utsikt, og en fantastisk nattehimmel med stjerner, måne og planeter kan røre deg dypt, og kan nesten gjøre deg religiøs, og man fatter naturens skjønnhet, helbredelse og virkning på menneskesinnet. En lang vandring på fjellet kan berøre deg på et dypt sjelelig plan, der virkningen sitter lenge i kropp og sinn. En reise der man møter fattigdom, krig, nød, religiøse mennesker eller mennesker som har viet sitt liv til å hjelpe andre kan berøre vårt hjerte slik at vi endrer livsinnstilling og perspektiv totalt. Et dikt, et bibelord eller en artikkel kan berøre oss, få oss til å tenke, ja til og med endre vår oppfatning og vårt fokus.

Er vi i et selskap, tar noen gjerne ordet. Og vi er spente på hva budskapet er og om det kommer fra hjertet. Skjønner vi at det kommer fra hjertets dyp, berører det ikke bare den som talen rettes til, men alle som hører på. Vi gleder oss med mottakeren, og vet intuitivt at det betyr mye, mye for han eller henne. Det går fra hjerte til hjerte, og bevares der. For all ettertid kan det tas frem, kjennes på, og den samme gode følelsen kan fremkalles, gang på gang. Slik kan det glede et menneske, en god venn, en kjær datter eller sønn, atter og atter igjen. Bånd styrkes, kjærligheten gis rom, og spesielt barnehjerter kan helbredes for mange sorger, for tvil om mammas og pappas kjærlighet, og alle vonde tanker om seg selv og livet. Og barnet kan oppleve ekte lykke. Mer enn hva gaver, penger og andre materielle ting kan gi. Fikk et barn velge fritt, ville det velge mammas og pappas ubetingede kjærlighet og gode ord, foran absolutt alt annet i verden.

En kjærestes ord kan virkelig smelte ens hjerte, der man bare kjenner hvor gråten trenger seg på og du vil bare stå der og nyte det lengst mulig. Ord som, du betyr så uendelig mye for meg, du er den eneste for meg, jeg elsker deg, jeg vil være din for livet, du er den aller vakreste for meg, takk for du vil være kjæresten min, og lignende kan, sammen med en lang og varm omfavnelse gå rett til hjertet ditt og berøre deg så dypt, så dypt. Det får deg til å føle deg elsket, unik, verdifull, vakker, priviligert og spesiell i den andres øyne. Et uventet kompliment fra en venn eller en fremmed kan berøre deg, og huskes i evighet. En takk kan man bli rørt av, og en spontan klem av et barn kjennes bare herlig.

En nær venn kan få oss til virkelig å føle oss lykkelige. En lang, ærlig samtale, der vi stoler blindt på hverandre, der vi deler hemmeligheter, livserfaringer, latter og gråt, det berører oss. Slike vennskap er gull verdt, nettopp fordi det er hjertene våre som møtes. Derfor kan vi kalle hverandre sjelevenner, så dypt går det. Og er du gift eller kjæreste med en sjelevenn er du virkelig priviligert. En slik venn berører oss alltid. En sjelevenn kan vi ringe til og klage, eller å fortelle om noe vanvittig hyggelig og gledelig. En som vet nøyaktig hva det betyr for deg, som kjenner deg, ditt liv og dine sterke og svake sider. Et hyggelig besøk av en vennefamilie, eller en bror eller søster som betyr mye for deg, kan være gull verdt. Det berører din sjel. Søsken er knyttet sammen på godt og ondt, men vi ville ikke vært dem foruten.

Jeg kan bli veldig rørt på samling (religiøst, læstadiansk møte), når en predikant taler poetisk, vakkert og trøstende til alle, og jeg føler at han prater akkurat til meg. Jeg fryder meg i det stille, nyter det med hjertet, gråter og kan omfavne min neste, og både be om tilgivelse og tilsi tilgivelse. Da føler jeg meg nærmest himmelen, og hjertet mitt fryder seg med en utrolig glede, og jeg føler at jeg deler gleden med de andre. Som føler samme tilhørighet, som deler samme grunnleggende antakelser om livet her og evigheten der. Jeg tror det er en forsmak på himmelen og den ultimate kjærligheten som bare Kristus kan gi. Jeg tror faktisk at all ekte kjærlighet kommer fra samme kilde, samme hva du kaller den. Den gis til alle mennesker, uavhengig om du tror på Gud eller ikke. Kjærligheten har nemlig ingen begrensninger, og kommer i mange former. Og vi mennesker kan nyte den i vårt hjerte og sinn.

Foreldre elsker sine barn, som regel, og den kjærligheten er både ubetinget og ren i utgangspunktet. Gis den fra hjertet fra oss voksne kan man være sikker på at det går rett i vårt kjære barns hjerte, og forblir der. Kjærligheten og omsorgen dekker de mest grunnleggende behov i unge år. Barna er selv kompetente og vet utmerket hva ekte kjærlighet er. De kjenner det på seg, de kjenner det i sitt hjerte. Hjertet er det eneste og viktigste kompasset barn og voksne har når det gjelder kjærlighet. Ærlig mente ord, gode ord som, jeg er glad i deg, mánná, mamma elsker deg pia mi, pappa sin venn hvor jeg savner deg, og slike arkaiske ord og setninger er som en engels ord til barn i alle aldre. Kjærlighetsfulle ord som flyr fra et hjerte til et annet, kan man finne en større lykke på denne jord? Selv barn som er døde kan man prate kjærlig til. De hører en fars og mors inderlige ord, sorg, savn og den uendelige kjærligheten bare en forelder kan gi sitt barn.

Men et barns død, en tragedie, et trauma kan virkelig knuse ditt hjerte, og smadre din sjel, du kan miste all livslyst og livsglede og få lyst til å følge etter. Da, og aller mest da, er omsorg, omtanke, besøk, trøst, omfavnelse, gode ord, kjærlighetshandlinger og et lyttende øre og hjerte kanskje det eneste som kan få deg på fote igjen, helbrede ditt hjerte og trøste din sjel. Alle ord og gester fra venner og bekjente kan røre og berøre ditt hjerte på et dypt, dypt plan, og du kan sakte, sakte fatte et nytt håp, få lindret din smerte, og omsider klarer du å få takket din familie, dine venner og andre som sto ved din side, ga av seg selv, elsket deg og sa det. Å miste et barn er nok det som berører et foreldrehjerte aller mest, først brutalt, så berører sorgen og fortvilelsen deg, så berører all omsorgen deg, så berører alle minnene om ditt barn deg, og omsider, kan takknemligheten over at du har et barn, men som måtte dø så ung, det kan berøre deg dypt. Ditt hjerte er forandret for alltid, og du selv kan berøre andre hjerter. Alle som har opplevd store lidelser og traumer får en gave, en kompetanse, perspektiver, og egenskaper som kan hjelpe andre, og berøre dem dypt.

Jeg blir rørt av en vakker salme eller en fin sang, når noen synger den fra hjertet. Da føler jeg sangen er en vakker gave fra den som synger til akkurat meg. Jeg drømmer å å sitte på en konsert, med en god artist, med livserfaring, gode tekster og en himmelsk god stemme. Der vi alle kan synge med, gråte, vinke, smile og klappe. Sitte sammen med venner som beundrer den samme artisten og der vi kan alle sangene utenat, og at vi lenge etter konserten synger og nynner på de samme sangene, kveld etter kveld. Gi meg en livekonsert med Andrea Bocelli der han synger Lords prayer, Válkeapää/Ailohas, eller Afzelius om de hadde levd, Celin Dion med Power of love, Carola med Blott en dag, Kalle med Ack Luleland du sköna, helst alle på en gang, da blir jeg veldig berørt. Andre har sine egne favoritter. Og når vi en gang samles, setter én av oss bare i gang å synge de samme sangene. Alle skjønner at det ikke er for å imponere, men for å dele. Der vi alle kommer i en helt spesiell modus, og kan gjenoppleve en vanvittig glede ved å synge, mimres, se på hverandre, stirre i bålet, og føle at sangen og vi går sakte, sakte inn i solnedgangen, der tiden står stille, vennskapet består, der hjertet sprenges av ulike følelser, og gråten kommer helt naturlig. Og plutselig bryter solen frem, natta har flydd, og vi har helt glemt av oss!

Og endelig, etter et langt liv, der man skjønner at livets høst kommer og det bærer mot kveld. Da kommer dine beste venner gjennom et langt liv, og prater til deg. Der man bare hopper over alle trivielle og uvesentlige ting. Der venner kan si viktige ord til hverandre. Der vi kan takke hverandre for livslange vennskap og mange, mange, felles opplevelser, både på godt og ondt. Der vi kan bekrefte hverandre, se hverandre i øynene, holde blikket og si de vakreste ord som bare hjertet kan si. Der vi kan både le og gråte, og vi kan føle at sannelig har vi opplevd et rikt liv, tross alt. Alle opp og nedturer, alle prøvelser og alle hverdager, alt slit, alle sorger, og gleder, alle venner, alle barn, alle ord, og absolutt alt. Akkurat det var livet, alle de dagene som kom og gikk. Og alle vennene jeg fikk. Jeg er rik i mitt hjerte, og jeg skjønner at livet kan ta slutt, men det er livets gang. Men vi kan møtes igjen, min venn. Og ha tid til å prate om det vi ikke fikk tid til her. Og vi kan beholde håpet, troen på livet, dyrke kjærligheten, og synge en salme ved livets slutt. Vi barn kan takke våre foreldre for livet som vi fikk, og tida som gikk så fort, for all kjærlighet og for alle ord. For alt vi ble rørt og berørt av. Og holde hånda til den som tar farvel, en siste kjærlighetsgest. Der ord blir overflødige, der tiden står stille, der engler bøyer sitt hode i ærbødighet og respekt, der takken fyller ditt hjerte. For evig og alltid.


lørdag 15. mars 2014

Kulturens grunnleggende antakelser gir bedre forståelse av konflikter og lidelser

I vårt lille, flerkulturelle Hamarøy-samfunn er det mange ulike konflikter og saker, som bølger fram og tilbake. For å forstå det som skjer, alle konfliktene, og all uroen, må vi identifisere noen viktige forhold som få snakker om, men bare er der. Elefantflokken i rommet. Forholdet mellom ulike kategorier: samer/nordmenn, gamle Hamarøy og det nye, læstadianere/avhoppere, interne forsamlings-konflikter, overgripere/ofre, sannhet/rykter, eldre/yngre, hersketeknikker/offermentalitet, uthenging/beskyttelse, beskyldninger/avvisninger, fortid/nåtid, angrep/forsvar, åpenhet/fortielse, og forestillingen om at jeg personlig og min gruppe angripes ufortjent nå av fiendestyrker på alle kanter, vi som er så uskyldige. Vi må beskytte oss, ta igjen og degradere/demonisere fienden. Eller bare boikotte de og bli boikottet tilbake. Internett gjør det også mye lettere å bare fyre løs, og spre det, og tro at der fikk de, nå er problemet løst, og jeg får masse sympati. Vi mangler det meste for å løse alle disse konfliktene. Vi mangler språk, ord og begreper for dette, vi mangler en megler, og et felles forum for gjensidig konfliktløsning, vi mangler flerkulturell kulturforståelse og kultursensitivitet. Og en av de største utfordringene er når noen begynner å snakke om krenking bak i tid og tar det opp, så er det ingen mottaker i dag. Aktører fra den tid er i hovedsak døde, og de fleste i de ulike gruppene i dag har liten skyld i det som skjedde før, og mange føler seg krenket. Og det er en stor, grunnleggende forskjell mellom de som tror på full åpenhet og erkjennelse og de som går for fortielse, fordi ved åpenhet skjemmer vi ut oss selv. I sum mangler vi mer kompetent hjelpeapparat, kulturforståelse, meglere, forum, kompetanse til konfliktløsning, og felles språk for alt dette. Vi mangler et Rom for smerte og forsoning.

Folk er ikke onde, men gjett om vi er disponerte for konflikt, sladder og demonisering. Vi er forskjellige, og krenkelser alle veier bidrar bare til ytterlige konflikt. Så skal man ta igjen, eller i alle fall si fra, og sånn går no dagan. Når man er midt i denne energien påvirkes man av alt, tar side og snakker negativt om de andre som forsvar, boikotter hverandre eller bare beskytter seg selv. Kontakt mellom folk forsvinner og det blir utrivelig. Og konfliktene er evige tema for enhver samtale, eller det ties i hjel. Jeg tror på sannhet, åpenhet, fakta, kulturforståelse, forsoning, erkjennelse og slike fine ting. Og at vi ikke later som at ens egen gruppe, forsamling eller folkeslag er feilfri, og de andre er fiender som vil oss vondt. Det er ikke vanlig å spørre seg om hvorfor denne kritikken kommer. Og det er ikke vanlig å kontakte folk direkte for å høre om hvorfor det kommer kritikk. Det er ikke vanlig å beklage, og det er ikke vanlig å tilgi. Hvorfor er det egentlig slik? 

----------------------------------------------------------------------------

Jeg har lest Edgar Scheins bok, "Organisasjonskultur og ledelse. Er kulturendring mulig?", og er overbevist om at hans definisjon av kultur hjelper oss å forstå oss selv bedre. Spesielt om man tilhører en etnisk eller religiøs minoritet, eller opplever konflikter på ulike områder, som for eksempel fornorskning i forhold til samisk revitalisering, gamle dager ift. modernisering, ungdom ift voksne/eldre, religiøst liv versus ikke-religiøst liv, venstresiden versus høyresiden i politikken, ja det meste der grunnleggende antakelser står mot andre grunnleggende antakelser. Spesielt interesserte bes lese boken.

Her er den "gamle" definisjonen på kultur:

Således har Edward B. Tylors definisjon fra 1871 vært det faste referansepunkt for senere diskusjoner av kulturbegrepet i antropologien: «Kultur er den komplekse helhet som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, jus og skikker, foruten alle de øvrige ferdigheter og vaner et menneske har tilegnet seg som medlem av et samfunn.» (google)

Norsk variant:
Den norske samfunnsforskeren Arne Martin Klausen har gitt denne definisjonen: "Kultur er ideer, verdier, regler og normer som et menneske overtar fra den foregående generasjonen, og som man forsøker å bringe videre - ofte noe forandret - til neste generasjon." (google)

Edgar Scheins definisjon av kultur:
" Et mønster av grunnleggende antakelser - skapt, oppdaget eller utviklet av en gitt gruppe etterhvert som den lærer å mestre sine problemer med ekstern tilpasning og intern integrasjon - som har fungert tilstrekkelig bra til at det blir betraktet som sant og at til at det læres bort til nye medlemmer som den rette måten å oppfatte, tenke og føle på i forhold til disse problemene." (Schein, 1990:7)

Ifølge Schein har kulturen 3 nivåer: 1. Artifakter og produkter, som er synlige men ofte umulige å tyde. 2. Verdier, som tilhører et høyere bevissthetsnivå enn grunnleggende antakelser. Og 3. Grunnleggende antakelser, som er tatt for gitt, usynlige og førbevisste.  Legg her merke til at Scheins definisjon er konsentrert om nivå 3, grunnleggende antakelser, selv om kulturen inneholder to nivå til. Han mener videre at de viktigste underliggende antakelsene i en kultur er:

1. Menneskets forhold til naturen.
2. Virkelighetens og sannhetens beskaffenhet.
3. Menneskenaturens beskaffenhet.
4. Den menneskelige aktivitets beskaffenhet.
5. De mellommenneskelige forholds beskaffenhet.

Det er svært vanlig å beskrive kulturer utfra det vi ser, hører, observerer, samt skikker og normer. Nærmere bestemt ut fra det første nivået, artifakter og produkter, for å bruke Scheins definisjon. Norsk kultur blir språket, landet, naturen, fjordene, Nansen, brunost, felespill, Fredsprisen, fiskerbonden, skihelter, mm. Samisk kultur blir da kofta, språket, duodje, skikker, musikk, reindrift, mm. Læstadiansk kultur blir samling, klesdrakt, avhold, rørelse, tilgivelse, samlingshus, hilsemåter, skrifter, mm. Afrikansk kultur blir varme, sand, fattigdom, nomader, kameler, hudfarge, farger, borgerkrig, AIDS, Nelson Mandela, voodoo, mm. USA´s kultur blir cowboy, presidenten, self-made man, Hollywood, kvegdrift, indianere, rikdom, frihet, supermakt, mm. Viktig nok, men slike beskrivelser sier lite om de grunnleggende antakelsene de ulike etniske grupper, minoriteter, religioner, bevegelser, nasjoner, land og folk har om seg selv. Og som er på så dypt nivå at de blir tatt for gitte. Er det rart det blir krig og konflikter? De grunnleggende antakelsene blir til de grader tatt for gitt at de fremtrer som sannheter, noen ganger gudegitt, naturgitt eller som en selvfølge. Alle de andre tar per definisjon feil, og kan bekjempes med alle midler. Eller de kan til nød tolereres, men står dog under oss i rang, og må helst rette seg etter oss som forvalter sannheten. Og retten til å instruere og kontrollere andre.

Slik kan man forstå hvordan folk med norsk og vestlig kultur har sett ned på samer, kvener, rom, romani, skogfinner, indianere, jøder, you name it. Og menn som har sett ned på kvinner. Mange har den grunnleggende antakelsen at den hvite rase, med utdannelse og dannelse, med eget land, bofast med skjøte, med et indoeuropeisk språk, står høyere enn omflakkende nomader, uten eiendom, som lever i og av naturen, uten skriftspråk, uten skriftlig historie, og med et utdøende språk. De må hjelpes opp på et høyere nivå, altså norsk og vestlig nivå. Det var fornorskningens mantra og grunnlag. Godt hjulpet av nasjonalisme og sosialdarwinisme, som grunnleggende antakelser. En annen grunnleggende antakelse i Europa var at kongen regjerte av nåde, adelen og geistlige hadde rett til å bestemme, den sterkestes rett gjaldt, og Paven var Guds stedfortreder og de kunne innkassere avlat. Mange donerte alt de eide pga frykt og press, og pavekirka ble allmektig. En annen var at europeere hadde rett til å legge resten av verden under seg, drepe innfødte som var på et lavere nivå, og med våpen i hånd fordrive og omvende de som overlevde. Hitlers grunnleggende antakelse var at tyskerne, arierne, sto øverst, de skulle innføre det tredje rike og underlegge seg hele verden med makt og utrydde alle de som sto lavere enn dem. Historien gjentar seg dessverre gang på gang, om ikke som verdenskriger, men som etnisk rensing, okkupasjon, geriljakrig, drap, forfølgelse, kontroll og represalier. Siste eksempel er Ukraina, der russerne har en grunnleggende antakelse om at Russland er en stormakt, russisk kultur er overlegen andre, og de har rett og plikt til å ta tilbake tidligere Sovjetstater, og redde/beskytte etniske russere på Krim, og andre steder. Det er slike grunnleggende antakelser man må identifisere mer en en beskrivelse av russisk kultur, når man skal forstå russernes adferd.

Tradisjonelt har samer, nomader og etniske minoriteter rundt Polarsikelen strøk og i verden forøvrig helt andre grunnleggende antakelser. Om seg selv, naturen og krefter i den, guddommen, læsing og helbredelse, gruppen, virkeligheten, sannheten og alle andre grunnleggende antakelser. De betraktet seg som gjester på kloden, uten formelle eier-rettigheter, der man skal forvalte naturen og dens ressurser, ikke forbruke, ikke forsøple og ikke sette spor etter seg. Videre en grunnleggende antakelse at man ikke skal krige, bruke vold, man skal forhandle til alle er enige, gruppen, kollektivet er viktig og står over enkeltindividet, oppdragelsen er frihet under ansvar. Mer, vi er ett folk i fire land, vi er forskjellige fra majoritets-befolkningen, vi har egne språk, tradisjoner, klær, skikker, sanger, musikk, mm. Naturen har liv, man skal respektere den, de eldre, gud, og tradisjonene.

I tillegg må man trekke inn ulike akkulturasjons-strategier (unnskyld alle fremmedord, men æ forklare) for å forstå hvordan  konflikter kan forstås og forklares, mellom majoritet og minoritet, og internt i minoriteter. Man skulle tro samene sto samlet, holdt på sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv. Hvorfor skjedde det ikke og hvorfor ble det så mange, dype og bitre, interne konflikter? Akkulturasjon er valg av strategi en minoritet bruker i møtet med majoriteten, fornorskning, undertrykkelse og kolonialisering på. De kan grovt kategoriseres på 4 ulike måter, som er assimilering, marginalisering, segregering og integrering. Innenfor hver av disse gruppene/strategiene har det dannet seg ulike, sett av grunnleggende antakelser, om seg selv, egenverdi, nytten av motstand, synet på egne verdier, egen kultur, synet på majoritetskulturen, mm. Det er mao utviklet seg 4 ulike samiske delkulturer, og er ikke lenger bare én enkelt samisk kultur. Disse fire kulturene har mer eller mindre diametralt motsatte grunnleggende antakelser i synet på seg selv, og spesielt i forholdet til majoritets-kulturen. Det forklarer forskjellene - og konfliktene!

De som lar seg assimilere (bli helt lik de andre) har disse grunnleggende antakelsene; norsk kultur er på et høyere nivå og vi oppnår anerkjennelse og likeverd gjennom å bli lik som dem. Samisk kultur er primitiv, gir fattigdom og den dør snart ut. Vi skal ikke skille oss ut, og våre barn skal bli norske. Denne gruppen føler ofte skyld og skam som samer, spesielt i de første generasjonene til det lykkes å bli norsk, og de vil viske ut det samiske totalt. Hensikten er det aller beste. Marginalisering betyr at de som mennesker ikke føler tilhørighet til noen av de etniske gruppene, de tar avstand fra det samiske men aksepteres ikke som norsk heller. De har verken tilhørighet eller støtte noe sted. Mange sjøsamer langs kysten fikk denne skjebnen under det verste fornorskningspresset. De prøvde å opptre norsk, men ble likevel ikke akseptert av majoritets-befolkningen. Denne strategien er ansett som den verst tenkelige situasjonen og den mest helsefarlige. Segregering betyr at man holder seg for seg selv, bor i markebydger og fjorder eller i egne områder, som samebyer, sijddaer, boligkvarter, o.l. og med bare nødvendig kontakt med de andre. Slik bevarte man språket og kulturen best, og unngikk den verste fornorskningen. Mange nordmenn gjør det i Spania og i USA fordi de vil bevare det norske. Integrering er en både/og løsning. Den grunnleggende antakelsen her er at vårt språk og vår kultur er likeverdig de andre, men vi behersker majoritets-kulturen like godt og kan svitsje mellom kulturene. Vi kan bo sammen med andre, men likevel bevare vårt eget. Og det finnes naturligvis alle typer kombinasjoner, man kan jobbe og leve integrert men bo segregert. Pluss alle andre kombinasjoner, overganger, skifter, og de ulike generasjonene kan velge noe helt annet enn foreldrene, og søsken kan velge ulikt. Men hovedtypene er nu engang slik. Selv de som flykter fra sitt eget land eller sitt eget miljø må på nytt velge hvordan de vil forholde seg til majoriteten i det landet de kommer til.

For bedre å forstå dette kan man tenke seg hvordan de ikke-russiske innbyggere på Krim reagerer når de blir en del av Russland, når nye skilt settes opp, russisk blir det offisielle språket og all kommunikasjon og alt innen media skjer på russisk. Da stilles krimtarterer, etniske ukrainere og andre folkeslag og religiøse grupper overfor de samme 4 akkulturasjons-valgene, med de konsekvensene dette medfører. De grunnleggende antakelse i de ulike gruppene trer mer fram, antakelsene blir satt under press, de tydeliggjøres, overdrives og hvert individ og hver gruppe må velge. Gi opp og bli lik de andre, bo for seg selv, ikke tilhøre noen gruppe eller tro på sitt, kjempe for det, men samarbeide og la seg integrere. Eller flykte, som er et reelt valg i krigs- og konfliktområder.

For å gjøre det ytterlige komplisert kan vi føye til at mange på Nordkalotten er påvirket av læstadianismen, enten direkte eller gjennom tidligere generasjoner. Samisk kultur er mange steder påvirket av læstadianisme, og ofte er det usikkerhet om hva som er samisk og hva som er kristelig. I begynnelsen var det to sider av samme sak, all den stund bevegelsen startet blant samer og Læstadius tok utgangspunkt i deres liv, verdier, livssyn - og grunnleggende antakelser. Ved at bevegelsen i hovedsak har gått over i majoritets-befolkningene, og styres/påvirkes etter det, kan man skjønne hvorfor konflikter oppsto. De grunnleggende antakelsene hos den nasjonale ledelsen er norske, mens de grunnleggende antakelsene blant de læstadianske samene er samiske. Og med det mener jeg de er av 4 sorter. De kristne grunnleggende antakelsene skal hos samiske kristne kombineres med de grunnleggende kristne antakelsene. Og forvirringen blir et faktum. Kristne, norskdominerte antakelser og verdier står mot kristne, samiske antakelser og verdier. Det står at det finnes ikke jøde eller greker, fri eller træl men alle er like for loven, og likeverdige. Gud forstår alle språk, og vi mennesker er ulike. På den andre siden er norsk mer verdt, samer skal styres, og den samiske synden kommer som en syndeflod om vi ikke stanser det samiske. Det samiske representerer  førkristen religion, gannjing, joik, uro, ulikhet og konflikter. Det norske har høyere status, og vi skal være like. Det holder ikke å være likeverdige. Mao en stadig kamp om hvilke grunnleggende antakelse som er overordnet de andre.

Det er med andre ord de fire samiske hovedgruppene som møtes i en menighet som hovedsaklig består av samer. De består av fire helt ulike kulturer med hvert sitt sett av grunnleggende antakelser som sjelden kan forenes. Spesielt går de to ytterliggående gruppene i klinsj, de som vil assimileres og de som vurderer samisk som fullt ut likeverdig, også i menighetsarbeid. Denne samiske menigheten skal så samarbeide med andre deler av bevegelsen, og det er en stadig kamp og omkamp om hvilken fløy som vinner. Fornorskningen fortsetter således selv om den offisielle fornorskningen forlengst er over, bare på nye arenaer. For å forstå denne konflikten må man forstå og erkjenne at det er snakk om helt ulike, ofte gjensidig utelukkende samiske kulturer som møtes. De grunnleggende antakelsene i hver av disse 4 samiske kulturene er så totalt forskjellige som det går an å bli. Spesielt mellom ytter-fløyene, helt norsk eller helt samisk.

Disse konfliktene kan dessverre gi negative helsekonsekvenser for mange. Same står mot same, og folk blir forvirret om hva som er sant og fornuftig. Noen får samvittighetskonflikter, andre opplever stress og posttraumatisk stress, noen blir utmattet etter flere tiår med konflikter, og andre føler seg ekskludert eller presset til å flytte. Noen utvikler angst, depresjon og andre psykiske vansker, andre selvforakt og skam. Og noen flytter bort til mer fredelige menigheter, der det samiske anses som helt naturlig og ikke står i strid med læren.

Alt dette på grunn av vedvarende, sterke konflikter mellom norsk og samisk kultur, dette forplanter seg til menigheter og samiske samfunn generelt. Konfliktene bunner i ulike sett med grunnleggende antakelser, i helt egne kulturer, om hva vi er, hvem har rett, hva er best, hvilken kultur har høyest status, har man rett til å bekjempe de andre, mm. Slike spørsmål gjør seg gjeldende i alle kulturer, i alle kulturmøter, i alle kriger, i alle religioner, mellom land, klasser, yrkesgrupper og generasjoner. Det er når det blir en kamp om hva som er sannest og best at krigen og konflikten oppstår. Hadde alle betraktet seg selv og hverandre som likeverdige, og utvist toleranse og samarbeid, hadde det ikke vært disse skarpe, skadelige, giftige og splittende konfliktene. Som noen ganger eskalerer til vold, krig, overgrep, etnisk rensning, undertrykkelse, represalier og at man fjerner rettigheter, og tvinger andre til tvangsarbeid eller til en marginal tilværelse.

Det er med andre ord kulturkonflikt. Og vi er nødt til å se på de grunnleggende antakelsene i hver enkelt kultur. Og da nytter ikke å beskrive ytre ting og artifakter, og verdier i kulturen. Ting på nivå 1 og 2 er mer overfladiske enn de grunnleggende antakelsene, men det er på det dypeste nivået de største forskjellene ligger, og som styrer hva som skjer på de to neste nivåene. Helt enkelt fremstilt, det er ikke kofta og språket som er konfliktstoffet, med de grunnleggende antakelsene nordmenn og samer har om seg selv, og om samer som folk, deres kultur, verdi og status. Tror man at samer er mindreverdige, skal det samiske bort, for i Norge har man den grunnleggende antakelsen at likeverdighet oppnås gjennom likhet. Først når man aksepterer at vi kan være forskjellige, men likeverdige, blir det fred.











onsdag 26. februar 2014

TDMS Tverrkulturelt distriktsmedisinsk senter, hvorfor det?

Alle skjønner at en norsk lege kan behandle en brukket fot på en same, skrive ut en resept, og til og med få sendt pasienten til sykehus. Det er kronargumentet for at Drag ikke skal få dette senteret. At norsk helsepersonell kan gjøre en vel så bra jobb for samer som samisk personell. At alle forstår norsk og nesten ingen prater samisk lenger. Og at det blir for dyrt for en enkelt kommune. Isolert sett høres det riktig ut, men jeg synes ikke at  det er det ordinære legebehovet og økonomien som er det viktigste i denne sammenhengen. Det må gjerne jobbe norske/utenlandske leger og annet helsepersonell på dette senteret. Det er til og med en fordel at både norsk og samisk er representerte, all den tid det skal kalles et tverrkulturelt senter. Det vil bli en gjensidig utveksling og kompetanseheving på begge sider, på hele senteret, og som kommer den blandede befolkningen og den tokulturelle regionen til gode på alle måter. I tillegg frykter nok politikerne/befolkningen i Kjøpsvik at Drag og vestsiden skal vokse, bli selvforsynt med tilbud og at det samiske skal bli for sterkt. Hamarøy på sin side ser nok helst at senteret kommer til Oppeid, og unner ikke Drag to store, samiske sentra. Det er mange vikarierende argumenter, og inntil videre bruker man argumentet om at samer ikke behøver et eget senter, og at det vil bli for dyrt.

Visjonen for et slikt senter må være å tilby likeverdige helse- og sosialtilbud til befolkningen. Det innebærer at de samiske pasientene skal kunne ta med hele seg, uten å måtte skjule noe, fortie noe, og bli møtt med kunnskap, kompetanse og anerkjennelse, og møtes på det språket som er mest naturlig og hensiktsmessig. Det betyr at man må anerkjenne de faktiske forhold og de faktiske behovene i den befolkningen man skal betjene. Bare det å bli møtt med respekt, anerkjennelse, på egne premisser og med skikkelig kompetanse er helbredende i seg selv. For å gi et best mulig behandlingstilbud må man vite om og ta hensyn til de viktigste faktorene i pasientens liv og i det samfunnet han eller hun lever i.

Alle helsetilbud må tilpasses spesielle behov i befolkningen. Behovene i vår region har etter min mening seks hovedårsaker. For det første har mange samer ulike plager og vansker fordi de har levd under et fornorskningspress. Etnisk bakgrunn ble et sosialt stigma og mange forsøkte å bli norske eller å underkommunisere sin samiske bakgrunn, både for å unnslippe diskriminering og å få anerkjennelse av den norske majoriteten. Fornorskningen skapte også konflikter mellom de to folkegruppene men også konflikter internt blant samene. Kampen for og mot det samiske har vært den desidert alvorligste konflikten internt og i kommunen, og har forårsaket lidelser, plager og dårlig klima internt. Selvforakt, stigmatisering, assimilering og marginalisering kan innebære store negative helsekonsekvenser for folk. Dette er en meget viktige faktorer som påvirker manges liv, og det trenges det kunnskap om.

For det andre får ikke mange samer brukt sitt morsmål i møtet med helse- og sosialsektoren, og dette kan medføre misforståelser, feilbehandlinger, og mange samer føler at en ikkesamisk lege ikke har kompetanse, kulturforståelse, tid og interesse for det spesielle i samisk/læstadianske forhold. For det tredje har samene vært en minoritet i alle betydninger av ordet, følt avmakt, og har ikke hatt nok innflytelse på sin hverdag, sine liv, sine omgivelser og på ulike samfunnstilbud i alminnelighet. De har hele tiden måttet forholde seg til et norskdominert samfunn, norsk språk og tilbud basert på norske forhold. Det samiske ble usynliggjort, og ble ansett som ikke-relevant. For det fjerde har mange samer en læstadiansk bakgrunn, som både har påvirket dem personlig men også den samiske kulturen. Tro og religiøse forestillinger blir ansett personlig og privat, og definert bort fra helsesektoren og psykiatrien. Manglende kunnskap og forståelse om dette i helsesektoren kan ha negative konsekvenser, og kan gi grobunn for fordommer.

For det femte har samer ofte et annet livssyn, verdigrunnlag og verdensanskuelse enn majoritetsbefolkningen. Samisk kultur har til tider vært svært kollektivistisk (sterkt fellesskap), der man har forholdt seg til en stor slekt, kollektivet, de eldste, en sijdda, flyttlaget, bygda eller menigheten. For det sjette har den samiske befolkningen i utstrakt grad benyttet læsing i tillegg til helsetilbud, og dette forteller man ikke i møtet med norsk system. Det blir ansett som veldig privat, religiøst, og mange er redde for å bli latterliggjort, og for at dette kan oppfattes som en fornærmelse mot legen. Læsing og samisk mytologi, tro på kaosmakter, kampen mellom det onde og det gode, beskyttelse, nærhet til naturen og dens krefter er fortsatt sterkt tilstede, men er ikke tema i møtet med helsesektoren.

Mange nedtoner og fortier slike behov fordi det kan oppfattes som en erkjennelse av svakhet, dårlig genmateriale, dårlig norsk språk, overtro og dermed en underlegen bakgrunn og kultur. Da blir det viktig å vise at jeg er da som alle andre, jeg har ikke særbehov, jeg skal ikke ha særrettigheter, jeg trenger ikke tolk, og jeg klarer meg. Målet blir da tydeligvis å vise at samisk bakgrunn er like god som norsk bakgrunn. Prisen for en slik holdning er at man ikke får fullverdig behandling, og at pasienten føler at han/hun fikk ikke fortalt alt. Og nordmenn bruker dette kronargumenmtet som nevnt innledningsvis nettopp fordi de vet at argumentet for et senter nødvendigvis må innebære en erkjennelse av annerledeshet, særbehov og spesiell tilpasning til den samiske befolkningen. Men ingen vil si det høyt. Frykten er at samers spesielle behov og spesielle bakgrunn skal oppfattes som en innrømmelse av at vi er mindreverdig, at vi er svake, at vi ikke behersker norsk språk og kultur godt nok. Frykten er og har vært en frykt for ikke å bli anerkjent som likeverdig. Derfor vinner argumentasjonen om at samer ikke trenger tilpassete tilbud.

Disse behovene kan være utgangspunkt for drøftinger, forskning, utvikling og samarbeid. I et tverrkulturelt senter skal ikke samiske pasienter bare møte samisk helsepersonell, men alle som jobber ved dette senteret må ha god kulturforståelse, kultursensitivitet, og være bevisst den historiske bakgrunnen for befolkningen, enten de er samisk eller norsk. Om det er bare kommunen som skal eie og drifte senteret er et annet spørsmål..Det er mulig at et regionalt eierskap er løsningen, fordi senteret må kunne tilby tjenester til en samisk befolkning utover Tysfjord, og som bor spredt, i tillegg til den kommunale befolkningen. Senteret kan også omfatte SANKS, som nettopp tilbyr helsetilbud til hele den samiske befolkningen, som et spesialhelsetilbud..

Det må bli legitimt å snakke om ulike og spesielle behov i befolkningen som ikke dekkes av dagens (norske/vanlige) tilbud, og at dette senteret kan bli en virkeliggjøring av visjonen om likeverdige helsetilbud, og ikke bare like tilbud. Jeg håper politikere og andre tør å snakke om de faktiske forhold, og kan vise til utredningen om "Plan for helse- og sosialtjenester til den samiske befolkningen i Norge", der temaet behandles mye mer utførlig, og der man snakker om hele den samiske befolkningen, og hvordan likeverdige tilbud kan gis.

http://www.regjeringen.no/Rpub/NOU/19951995/006/PDFA/NOU199519950006000DDDPDFA.pdf



lørdag 15. februar 2014

Good bye to you, my trusted friend!

Alle voksne har en ungdomstid bak seg. Min generasjon er ikke lett å avgrense, vi hadde jo kontakt både oppover og nedover pluss/minus 10 år. Jeg begynte på ungdomsskolen i Kjøpsvik i 1971, bodde tre år på internat, og følte meg som ungdom, bare14 år gammel. Vi lærte å røyke, drikke kaffe, høre på musikk, flørte med jenter, se film, lære skøyterundetider til de 4 S`ene, spille Hellmocup-fotball, gå ungdomsturer til fjells, døgne, synge tusen sanger, kle oss med slengbukser, anlegge halvlangt hår, og gå over til midt-skill på hauet. Men ikke bare det, vi reiste på storsamling, var på ungdomstreff, ble kjent med annen ungdom, vi lo oss skakke, fikk sommerjobber, kjærester, og fikk etterhvert reise på samlingstur helt til Kiruna, Gällivare, og da vi dro til Lahti i 20-årene var jeg helt sikker på at vi hadde vært på jorda-rundt-tur!

Ungdomstida var en reise i hormoner, kviser, forelskelser, utprøving, bekjentskaper, samhold, sang, hjerteskjærende Frem fra glemselen-viser, 70-talls protestviser, nære vennskap, sjalusi,  hybel-liv, helt feil utdanninger, kassetter, reiser, teltturer, Folkets Hus-netter i Hellmobotn, fisketurer, klimpring på gitar, te-kvelder, romantikk, skrømthistorier, usikkerhet, dårlige vitser, opprør mot foreldre, folkehøgskole og helt klare visjoner om at vi alle skulle være venner og holde sammen for ever. Vi måtte møtes i hjembygda hver jul, påske, sommer og storsamling. Ingenting skulle få ødelegge evige vennskap, og Grete i Musken foreslo som 22-åring at når vi ble gamle skulle vi alle flytte til Musken, bo i en stor ring med et felleshus i midten og møtes hver kveld for å synge, drikke kaffe, dyrke vennskapet og le. Ingen måtte heller gifte seg, det ville ødelegge moroa.

Jeg er 63 år nu (2020), får sjelden nye, nære venner, og har beholdt god kontakt med bare et fåtall av datidens ungdomsvenner. Og det var ikke få. Mange av mine beste venner er dessverre også døde.  Jeg savner inderlig Kurt Tore og Anders Nystø. Og selve kontakten med mine venner i dag er kraftig forandret. Sånn må det bare være, men det hindrer meg ikke i å tenke tilbake, bli nostalgisk, savne gamle venner, gråte en skvett over alle vennskap som gikk føyken og kontakten som bare forvitret til ingenting. Noen relasjoner er til og med blitt fiendtlige i den forstand at det har skjedd tragiske ting, krenkelser og konflikter som har involvert mange, storfamilier, ja hele lokalsamfunn. Slike saker er svært ødeleggende for relasjoner, uansett tidligere vennskap. Man er ganske enkelt lojal mot egen familie, deler av den, slekta, forsamlinga, bygda eller ene eller andre siden i en bitter samfunnskonflikt. Og slike vennskap er for det meste umulige å gjenopprette, og går over til nikk, et håndtrykk og høflighetsfraser, og enkelte ganger ikke til noe som helst. 

Men minnene består. Min ungdomstid varte lenge, fra tidlig 70-tall til utpå 90-tallet, takket være at jeg var ungkar, og ingen kastet meg ut fra Hellmo-cup-lavvoen eller fra ungdomstreffet. Helt til jeg følte det ble for ensomt, og mine jevnaldrende hadde allerede tenåringsbarn. I 2000 ble jeg far og fikk mer naturlig kontakt med min egen generasjon på nytt, men nu i rollen som forelder. Da var det mye snakk om barn, oppdragelse, alternative ting, helbredelse, bøker vi hadde lest, og samisk revitalisering, samisk barnehage, språkdød, jobber, huskjøp, flytting og redding av både Musken, skolen og ny giv. For ikke å snakke om alle minnene og morsomhetene fra ungdommen, alle skrømthistorier vi hadde hørt om, om gamlekjærester, og for ikke å snakke om alle visjonene for fremtiden.

Jeg vil av hjertet takke alle mine gamle venner for en fin, litt turbulent men også givende ungdomstid, spesielt fra den tiden jeg virkelig var ungdom på 1970-80-tallet. Da vi møttes så og si daglig eller i helgene. Da vi reiste på storsamling i store og små flokker, og da vi hadde bandeledere som tok oss med hit og dit. Takk for alle våkenetter, sangkvelder, for tusen skrømthistorier, stand-up-show og hylende latter. Takk for uskyldig massasje og pusking, reiser, fjellturer, hytteliv, storsamlinger, rustik-netter med potetskrelling og koking av kjøtt. For bålkvelder i Heidigiedde, i Hellmobotn, i Biesslåpptå, i Rávdda og på Grensen, for dreging av landnot, Lofotfiske, turer til Muskenholmen og campingturer til Jokkmokk, Luleå og Piteå. For tullturer rundt om i Skandinavia, all tullpratet og ertinga. For alle Hellmocup-kamper, spesielt i Hellmobotn. For børtingfiske, moltbærplukking til Fiskflyg og toppturer til alskens fjelltopper. Og for flerstemt sang, og hellig avsynging av Tysfjordsangen.

Takk for kjærlighetsbrev, kort og telefoner fra telefonkiosker rundt om i landet. Takk til alle gamlekjærester for korte og lange forhold, fine kvelder, gråtkvalte brudd og savn. Og følelsen av å aldri komme over kjærlighetssorgen. Takk for støtte og leting da Gunnar bror min tok livet sitt og forsvant i havet i 1989. Takk for sanger vi lærte, og for at noen lærte å spille gitar. Takk at noen hørte tålmodig på meg i mine kriser, og for at jeg fikk være fadder til tre av dåkkers barn. Takk for alle gratulasjoner på bursdager og runde år. For vennlig deltakelse på Josef sin dåp, og på alle familiens begravelser og store sorger. Takk til gamle venner som kom til vårt bryllup i 2012. Takk til alle i vår familie som har holdt sammen i tykt og tynt, i glede og i sorg.

Vi er voksne nu, alle vi som delte ungdomstiden sammen. Vi har både barn og barnebarn, mange har mistet en eller begge foreldre, søsken og til og med egne barn. Vi har våre sår på sjelen, vi har vår personlige sorg og hemmeligheter som vi aldri kommer til å fortelle til noen. Vi bor hver for oss, har ulike skjebner, møtes av og til, men samles sjelden i store gjenger som da vi var unge. Vi er de vi ble til, og noen av oss har beholdt gamle vennskap. For de aller flestes vedkommende omgåes man noen få fortrolige og besøker hverandre der vi føler oss velkomne og der vi kan slappe av. Man møter også tidligere venner, og minnes tilbake til barne- og ungdomsår. Kontakten blir aldri den samme igjen, men noen ganger drømmer jeg om at vi alle kunne samles et sted, at vi kan legge konflikter til side, og synge de samme, gamle sangene, le av de samme historiene, våke hele natta, drikke kaffe, røyke og snuse. Og le, og le og aldri slutte å le. Grete i Jokkmokk, kom hjem, du må samle oss i Musken, og du har litt av en utfordring nu!


lørdag 8. februar 2014

Til mammaer på morsdagen!

Gratulerer med dagen, alle mammaer! Til min egen mamma i himmelen, til min kjære frue som er mor til mine to herlige bonusdøtre, til mora til min kjære sønn, og til alle mødre på jord. Takk for livet! Livet og fødsler er det aller største under i universet, og ingen kan helt forklare om hvordan det kan bli et helt menneske av et lite frø. Som blandes av gener fra mann og kvinne, ofte som et resultat av kjærlighet. Uansett hva mannen velger å gjøre etterpå er det og blir det kvinnens ansvar å bære dette livet fram, all den stund hun ikke mister barnet eller velger det bort. Noe som kan være vel så smertefullt. Mamma må ofte kjenne på den ofte voldsomme hormonelle endringen som et svangerskap innebærer, der et annet menneske bor i magen, skal ha mat og påvirkes både av det du spiser, drikker og alt du gjør. Pluss alle tanker, følelser og bekymringer et svangerskap ofte innebærer.

Så kommer den lille, og for de aller fleste er det en fest og en glede, og snart er kvalme, slitenhet og smerte glemt. Noen mammaer opplever det ikke slik, man kan få fødselsdepresjon, komplikasjoner, og en eller begge kan dø, bli syke, eller barnet kan bli hjerneskadd eller funksjonshemmet. Det må man må også ta hensyn til. For de fleste kommer det seg, og gleden kan nytes etterhvert. Og pappaer som slipper den delen av jobben har værsågod bare å stille opp! Med tilstedeværelse, hjelpsomhet, forståelse, våkenetter, bleieskift, og kjærlighet og ømhet til kvinnen. Og i alle fall ikke bli misunnelig på det lille nurket som for noen år vil stjele det meste av mammas energi og tid. Og slettes ikke være utro med andre kvinner mens man venter på bedre tider.

Jeg blir aldri ferdig med å beundre kvinner, spesielt mammaer, jfr. blogginnleggene Se på din mor! og Hyllest til kvinnen! I dag skal vi feire alle mødre, spesielt våre egne, men også fruen, kjæresten og alle som er mammaer. Er din mamma død kan du minnes henne, ta fram bilder og sende takk og varme tanker til din egen mor. Som har gjort så mye for deg og for dine søsken om du har det. La oss barn og menn la mor sove så lenge hun vil, servere henne kaffe og morsdagskake på sengen, lage middag, rydde i huset, sette fram de vakreste roser på bordet, og gjerne et hyggelig kort i tillegg. Klarer man å si noe kjærlig fra hjertet så kan dagen bli perfekt for mor. Og barns kjærlighet og gode ord gir mammaer glede og takknemlighet resten av livet.

En morsdag i året er egentlig altfor lite, så la oss alle feire mor litt oftere. Kanskje ikke alltid med kake, men mest med kjærlig oppmerksomhet, interesse og hjelpsomhet. Og redusere utakknemlighet og kritikk, og slettes ikke ta vår mor for gitt. Din/vår tid og hjelpsomhet overfor henne vil uansett bare være en brøkdel av all den tida hun har brukt på deg.

Gratulerer med morsdagen alle mødre! Den er vel fortjent. I tillegg til kake og oppmerksomhet vet jeg at alle foreldres største glede og interesse er at det går godt med alle barna. Går det ikke så godt noen ganger vil vi foreldre høre det, og ikke la barna bære det alene. Og går det godt og du har fått nok kjærlighet, så si det til mor og far. Spesielt til mamma, det er den aller beste gaven til henne. Både på morsdagen og alle andre dager i livet!


Bygdedyret, jantelov, misunnelse og annerledeshet.

Å bo i en bygd kan ha sine fordeler, det bor masse kjente mennesker på et lite område og man treffer kjente, familie og slektninger på jobb, på butikken, på veien, på religiøse møter, på alle livets overgangsritualer som dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser, på bursdager, og til og med på hytta og på ferier. Barna treffer besteforeldrene, det er nært til naturen og havet, og om sommeren får man som utflytter lyst til å være på bøgda hele tida. Gjester blir ofte sjarmert av varmen, gjestfriheten, humoren, koftene, naturen og det spesielle miljøet i bygda. Og det med rette, som jeg har skrytt av i innlegget De beste lulesamiske tradisjonene.

Men bygda har ofte en mørk side, som kommer fram når man bor der fast, eller i minst ett år. Og nu snakker jeg ikke spesielt om Tysfjord, men om alle små samfunn verden over. Det mørke har mange navn, ofte kalt Bygdedyret, som er et fellesbegrep på alt det negative. Elementene er først og fremst sosial kontroll, ekskludering, plutselig angrep og kjefting, avisskriverier, anonyme kommentarer i media, sladder, gjensidig demonisering, Jantelov, der du ikke skal tro du er noe, misunnelse, klan-/slektshierarki, hevn og intoleranse mot nye ting, avvik og annerledeshet. Enkelte godter seg over andres ulykke og sier så tilpass. Avviker du fra hovedstrømmen, kan du merke dette dyret etter hvert. Kanskje ikke med én gang, men plutselig får du ikke jobb, noen i sjefens familie får jobben, noen ignorerer deg, hilser ikke, sladder når ditt øre, løgner spres, og alle negative ting hos en familie eller slekt blir fort kringkastet og generalisert til absolutt alle i den aktuelle familien eller slekta. Det blir til slutt "sannhet" og gjentas i det uendelige. Jeg har selv deltatt slik i ulike roller, og er ikke uskyldig, noe jeg beklager, og har måttet be om unnskyldning av noen. Men jeg tillater meg å skrive om temaet likevel. Fordi jeg tror at sannheten frigjør og helbreder, og erkjennelse av det destruktive kan lage et grunnlag for bevissthet og forsoning, og at de som ble skremt vekk tør å nærme seg ulike miljøer der det destruktive skjedde. Det er alltid noe godt i alle miljøer, men det må oppdages.

Bygdedyret angriper alle som skiller seg ut, spesielt nykommere, alle med suksess, alle evnerike, alle alternative, populære, rike, politikere, religiøse ledere, rusmisbrukere, og alle slags avvikere kan bli utsatt på alle mulige slags subtile måter. I Tysfjord og mange andre sjøsamiske kommuner og områder kommer det i tillegg motsetninger mellom samer og bumenn, og andre plasser mellom bumenn, samer og kvener. Og i det seneste tiåret mellom innvandrere/asylsøkere og fastboende. Jo flere etniske grupper og jo mer forskjellighet dess mer å ta av. Bygdedyret jobber i det stille i hverdagen, og bestemmer hvem som er venn og fiende, helt og skurk, hvem man kan sladre om, kjennetegn på slekter og nabobygder, hvem som er topp og bunn i bygde- og slektshierarkiet, hvem som er kriminell og ond, og hvem som har forgrepet seg på barn, drevet voldtekt og omsorgssvikt, vært urettferdig angående arv og eiendom, hvem er grisk, løs på tråden, utro, høy på pæra, hvem sladrer mest og hvem skal man passe seg for. Litt for enhver smak.

Men det er ved større konflikter Bygdedyret virkelig får utfolde seg. For eksempel for og mot det samiske i en kommune og intern blant samer og i menigheter. I Tysfjord foregikk denne interne krigen fra ca 1980 nesten til denne dag. Bumenn og kommunens ledelse har i 150 år sett ned på det samiske, og betraktet det samiske som mindreverdig. De mobbet oss samer på mange måter, se blogginnlegget Rasismen i Kjøpsvik, selv om rasismen ikke bare er der. Internt blant samene ble alle virkemidler ble tatt i bruk, mellom de som var for og mot det samiske, først og fremst demonisering, løgner, skittkasting, og det at folk lot være å hilse på hverandre og besøke hverandre. Enkelte ledere og tillitsmenn i menigheten ble ekskludert og ble helt usynlige. Våpenet i alle konflikter og flere kriger er det samme, løgner og rykter. Det ble satt ut rykter om at de som var for det samiske og gikk i kofte ikke hadde rett tro, og at de kristne samene sto i ledtog med den samiske synden, og ville innføre joik, fester, samisk teater og samisk religion. Det skjedde jo ikke, men frykten ble pisket opp. Mange er påført traumer, mye skade har skjedd og mange har forlatt menigheten der kampen mot det samiske for enkelte ble dominerende. For ordens skyld nevner jeg at det er mye bedre nu, og de som er mot det samiske er ganske alene for tiden, og får ikke folk med seg lenger.

Andre ganger Bygdedyret virkelig får boltre seg er ved barnevernssaker, skilsmisser, volds- og overgrepssaker, arbeidskonflikter, skolenedleggelser og elev-lærerkonflikter, slåsskamper som eskalerer med hevn etter hevn, bedriftsetableringer og når noe nytt eller stort kommer eller skal komme til bygda, f.eks Árran, TDMS (Tverrkulturelt Distrikts Medisinsk Senter), eller hva som helst. Eller når noen innfødte blir beæret av samfunnet, får en pris, ros eller lignende. Da hostes all negativ informasjon fra hele ditt liv og familiens liv, som en slags motvekt mot rosen. Eller når noen blir for populære. Da skal rosen snakkes ned. Tidligere var også mange andre ting tabu og tema for sladder, som homofili, psykiske lidelser, fattigdom og annet, men som nu har blitt mer akseptert eller mer vanlig. Til og med hvis du fant en utenlandsk partner reagerer Bygdedyret, spesielt om det er en partner utenfor Norden, Russland for eksempel. Har du funnet noen på nettet gjør det ekstra ille. Besøksboikott er første form for sanksjon

Hvordan man kan klare seg mot Bygdedyret kan være tema for et annet innlegg. Det letteste er å rømme bygda, en annen strategi er å ikke bry seg om det, og et tredje er å etablere egne nettverk både i bygda og utenom og puste fritt i dette miljøet og la sladder være sladder. En mellomløsning er å bo i by og bare besøke venner og nær familie i bygda. Det fungerer fint synes jeg. Det viktigeste er å ha god selvfølelse, høy toleranse for tullprat, nulltoleranse for løgn, trofaste venner og stå imot lysten til hevn om noe rammer deg selv. Og om mulig, en slags forståelse for at det kan ligge mye rart bak menneskers adferd. Massive samfunnsendringer påvirker alltid grasrota, og skaper konflikter. Noen kan ha elendig selvfølelse, noen har motiv for hevn for noe tidligere generasjoner har gjort mot hverandre, noen kan være psykopater, og at mange kan være påvirket av løgner som ingen sjekker og ingen spør om. Pluss at det kan skje så lite i en bygd at alt blir noe nytt å snakke om, selv hvem som får dokterbåt, operasjoner, lidelser, lårhalsbrudd, brudd med kjærester, været, ferjeruter, skoleskyss, you name it. Dvs at alle bryr seg om alt hele tiden, og derfor blir det ofte tullball. Det er det mest slitsomme, og derfor er det fint å bo i en by.


lørdag 1. februar 2014

En stor takk til de aller eldste!

De av oss som er født på 1950/60-tallet er snart "de eldste" i samfunnet rundt oss. De fleste av oss har voksne barn, barnebarn, noen oldebarn og mange har enda eldre foreldre som dels blir tatt vare på av oss godt voksne. Eller de er på sykehjem, alene hjemme, gjerne enker som har vært alene en stund. De aller eldste har forlengst gjort sin verneplikt, de er sjelden aktivt med i samfunnslivet, arbeidslivet eller i politikken. Disse hederskvinner og -menn har gjort en formidabel innsats for oss, for samfunnet, for demokratiet, for friheten, og for den enestående velstanden vi opplever idag. De fulgte den protestantiske etikken og grunnverdiene tro, arbeid og sparsomhet. Takk til alle slitere som bygde opp samfunnet, kjempet for frihet under andre verdenskrig, jobbet masse, sparte penger, ryddet land, drev som fiskerbønder, kjempet for samiske rettigheter, levde utrolig nøkternt, trodde på fremgang og deltok aktivt i samfunnsdebatten.

Disse eldste besitter en utrolig kunnskap om livet, de har masse praktiske kunnskaper og en unik kompetanse i å berges under harde kår de klarte seg med lite, og de klaget nesten ikke. De kunne knapt reise hjemmefra, og måtte passe fjøs og bruk, eller jobbe på fabrikk med bare en symbolsk ferie og bare søndager fritt. Ofte måtte mennene være borte i lengre perioder på fiske og anlegg, eller kvinnfolkan begynte som tjenestepiker en stad, og ble gifte langt hjemmefra. Eller tok vare på lokalsamfunn mens mennene var borte. Folk reiste bort og med sjelden kontakt hjem, og lange og strevsomme reiser til sin familie og slekt forøvrig.

Lege- og helsetilbud var dårlig utbygd, og mange var for fattige til å oppsøke sykehus, eller de kjente knapt sine rettigheter. Mange døde altfor tidlig av sykdommer som nesten ikke finnes idag eller som lar seg lett kurere. Folketrygden kom ikke før utpå 1960-tallet og utryddet etterhvert den verste fattigdommen. Nu kunne man begynne å kjøpe ting mens man før måtte lage alt. Man kunne begynne å reise litt, få seg en TV, avis, radio og få nyheter fra hele verden.

Mange samer led under den harde fornorskningen, spesielt ved kysten, og mange ble sendt på internat for å bli norske. Lærere fikk inntil 50% lønnstilskudd ved å vise til gode fornorskningsresulater, og denne skolepolitikken skapte mange traumer, skam og skyld, dårlig selvfølelse, lite utbytte av skolen og en varig lyst til å legge bak seg det samiske. Google Henry Minde: Fornorskingspolitikken, et hefte ifra Galdu, og bli forskrekket. Finnmark ble brent, og mange ble tvangsflyttet til Sør-Norge, hvor de ble sett ned på, så fattige, ofte lusete og syke etter uker og måneder på flukt..Som flyktinger flest. Derfor levde lenge myten om de elendige nordlenningene som ingen ville leie ut til. Og var man same i same slengen holdt man klokelig kjeft.

Sakte men sikkert bar det mot bedre tider, landet ble rikere, og det meste ble utbygd, veier, jernbane, telefon, legekontor, sykehus, administrasjon, folketrygd, allmenn lover arbeideres rettigheter, sparebanker, Husbanken, pensjoner, syketrygd, uføretrygd og mye mye annet. Arbeidsløshet var det sjelden av, unntatt i 1930-årene, mest takket være at hvem som helst kunne rydde seg åkerland, eller skaffe seg båt, fiske på allmenningen. Dyre- fiske- og fugleliv var veldig utbredt og ga mange tilleggsmat på den tiden. Og folk hjalp hverandre, samarbeidet, og bodde flere generasjoner sammen til de nygifte fikk råd til å etablere seg.

Idag ser vi på de som koselige besteforeldre som knapt barna ser, der de ofte sitter alene i store hus og har godt tid. Men de som har oppdaget det har en skattekiste i sin midte. Man kan høre om og lære ting fra de siste 100 år, man kan få en oppdatert slektsoversikt, høre utrolige historier og skrømthistorier, lære eldgamle, nesten glemte teknikker innen hundrevis av yrker, arbeid og fritid, fjellturer, fiskerbondearbeid, sy- og sømteknikker, bakekunst, krigshistorie, gamle skikker og normer og mye, mye livsvisdom. Vi burde la barna og barnebarna være minst to-tre uker sammen med de eldste i året, stelle litt for de, intervjuet de, sunget for de, og bedt de fortelle og demonstrere om noe. Vi kunne lage mat fra gamle dager sammen med de, dra på fiske sammen, le og hygge oss. Det vil glede alle parter, og få de eldste til å føle at noen bryr seg, og at det de har er viktig, idag!

Barna får styrket sine røtter, de blir mer hele etter kontakt med beste- og oldeforeldre, og de kan få noen meget bra perspektiv på resten av sitt liv.liv. Ja de kan ta del i den enorme livsvisdommen gamle besitter og kan få noen dyrebare minner for livet og gjerne en pengeseddel i handa. Men i virkeligheten kan de få en fantastisk tidsreise bakover i tid. Spesielt om gammelgården, fiskebåten og gamle ting og kilder er bevart og de aller heldigeste får være med på bærtur, fisketur eller vandring i ulike landskap. Disse vennskapsbåndene med så rikt innhold er verdt mer en enn alt annet på jord.