mandag 12. august 2013

Folkemedisin, helbredelse, læsing, stoppe blod og ganning

Nytt tema, flere tabu, fordommer, misforståelser, og ordet ganning som blir brukt til å omtale eller til å stigmatisere samer. De fleste voksne har hørt om læsing, at du ringer til noen som kan helbrede deg, stoppe blod, lese på på verk og betennelse, rense  hus og mye annet.

Alt dette blir brukt i det stille, og skal gjerne være det. Det er ikke meningen at nu skal alt fortelles, at alt skal være åpent og i media. Jeg har stor respekt for hele dette feltet minus ganning. Jeg ønsker bare å omtale disse tema fordi jeg skriver om tabubelagte ting, vanskelige ting, fordommer, helt feil kunnskap, familieproblemer, foreldre og barn og ting som blir brukt til å stigmatisere andre etniske grupper og hverandre. Jeg er ikke tenkt å skrive detaljert om disse tema, bare omtale de. 

I gamle dager fantes det ikke så mye leger, sykehus, behandlingstilbud og legevitenskapen var ikke kommet så langt som i dag. Dessuten bodde det folk nesten overalt, og det var både langt, dyrt og tidkrevende å reise. Samene bodde ofte til fjells, i fjordbotner, i markebygder og ofte i to land, langt fra kirkesteder der det som oftest var lege og andre helsetilbud. Rettighetene var det så som så med, og enkelte leger behandlet allmuen, samer og kvener nedlatende, fordomsfullt, bedrevitersk og til og med feil. Jeg tror at når folk må klare seg selv så utvikles det helbredende evner hos dette folket. I alle fall finnes det sterke helbredelsestradisjoner verden over, spesielt blant nomadefolk, stammer, urfolk, blant østlige folk og i andre kollektivt orienterte kulturer. Norge, resten av Vesten og industrialiserte land er i høyeste grad individ-orienterte kulturer, men selv her er det mange etniske grupper, bygder og kulturer der disse tradisjonene enda lever, side om side med skolemedisin og vanlig helsetjeneste. Og ikke bare blant samer. Og slik tror jeg det vil forbli.

Folkemedisin, samisk folkemedisin og nå til dags alternativ eller komplementær medisin eksisterer, er blitt mer stuerent, markedsføres i media, og har kan hende økt i bruk og popularitet. Snåsamannen, kronprinsesse Märtha og andre har gjort helbredelse enda mer kjent og mange har stått fram i media om sine evner, og kirka har til og med laget et eget, kristelig rituale for rensing av hus. TV-program som Åndenes makt, Det okända, Jakten på den sjette sans har også bidratt på sin måte.

De som har evner skal ikke snakke om det, ikke skryte og ikke ta betalt. Slik er det i alle fall blant de mest tradisjonelle og kristelige læsere, og slik kommer det til å være. Man kan miste evnene, sies det. Det vet jeg svært lite om, men jeg har en teori om hvorfor det er slik. Uavhengig om du kan miste evnene, så har læsere hatt stor, potensiell makt i sitt miljø og i en isolert gruppe. Folk kunne komme i stor takknemlighetsgjeld til disse og det ble lagt klare føringer for hvordan de skulle opptre, vederlag for tjenester, åpenhet (lukkethet) og slike forhold. I noen kretser skal man ikke engang takke, men i spesielle tilfeller kan man gi en gave til jul eller lignende.

Ganning og trolldomstrommer er noe helt for seg selv, og er knyttet spesifikt til samene i Skandinavia. Det tilhører førkristen religion. Beskyldninger om ganning brukes til å stigmatisere samer, som et bevis på at de er ukristelige, og er jamngodt med satanisme. Jeg sier ikke at ganning ikke eksisterer, men det er ytterst få som driver med slikt. De fleste bare truer med det, for å skape en mystisk aura rundt seg og for å true noen til taushet. I mange kulturer i verden forøvrig er forbannelser, voodo, besvergelser, ritualer, tromming, sjamanisme og bruk av berusende planter relativt utbredt, selv i moderne tid. Dette blir både brukt og misbrukt. Misbrukt for å skremme og binde folk, spesielt for å presse folk innen menneskehandel som prostitusjon. Mange som blir utsatt for voodo blir syke og noen dør fordi de lammes av frykt og angst. Jeg har også hørt historier om kasting av kirkegårdssand, og at folk leser forbannelse i vann og gir til folk eller andre ting. Spesielt de som er psykisk syke kan begynne å fantasere om at de er utsatt for noe ondt, og noen ringer læsere som forhåpentligvis er sterkere enn den som sendte ondskap, og slik kan en runddans fortsette.

Jeg tror det er mulig å holde på med ondskap til en viss grad, misunne andre og ønske ondt over folk. Jeg tror noen har evner til å forbanne, og jeg tør ikke spekulere i hvilke krefter som tas i bruk. Men jeg tror også på at noen beskytter oss mot onde krefter i og rundt oss, og som kristen stoler jeg på Gud. På den andre siden skal man ikke være redd noen, man skal ikke lammes av frykt, man skal ikke gjengjelde ondt, man skal ikke tenke så mye om det kommer trusler om ganning og trolldom. Er du redd, be til Gud, fortell det til noen, og ikke la det styre ditt liv. Eller bare blåse av det. En del bruker dette som trusler og vil at du skal bli redd, men det skal du ikke.

Jeg tror også at det er bedre å lide urett enn å gjøre urett. De som eventuelt gjør ondskap opplever ikke velsignelse, det kommer aldri noe godt utav det, jeg tror det til og med kan korrumpere en og ens sjel. Man kan benytte læsere og takke dem i sitt hjerte, eller takke helbredelsens kilde. Som er Kjærligheten. For oss kristne er det rett og slett Gud. Ikke alt kan læges av skolemedisinen, og læsere og alternativ medisin kan tilby mye som ikke legene kan. De har som regel bedre tid, og er også åpen for åndelige dimensjoner og problemer, og er mer åpen for andre sider av livet og menneskenaturen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar