onsdag 14. august 2013

Til ungdommen

Jeg skal bli rik! Eie et stort hus med 5 soverom, balkong, bastu, garasje, utsikt og stort uteareale. Og hytte, båt, bil, og jeg skal kunne reise utenlands mange ganger i året. Jeg skal ta en skikkelig kul utdanning, og få den jobben, og bli leder. Og jeg skal starte eget, få mye fritid og gjøre suksess på verdensmarkedet. Jeg skal skrive en bestselger-bok, holde foredrag og bli omtalt. Jeg skal bli enda vakrere, slankere, mer moteriktig, trene smart, spise riktig, ta nøyaktig vitamin- og mineralanalyse. Jeg skal spise slow food, raw food, lavkarbo, ta pulverkurs og ta et matkurs. Og lage mat fra bunnen av og variere maten hver dag med utenlandske retter. Jeg skal enten bli fotballproff, lege, jurist, medieekspert, journalist, reatauranteier, filmskaper, fotomodell eller suksessfull firmaeier. Får jeg ikke til dette vil jeg vinne 10 mill i Lotto, sikre min alderdom, hjelpe familien og lage et fond for dårlige tider.

Jeg skal finne den kjæresten, som både er vakker, rik, populær og har gode indre kvaliteter, og der vi flyr inn i lykkens himmel, og vi får aldri en nedtur. Min utdanning skal ha høy status, bli enda mer ettertraktet i fremtiden, og den skal gi varig høy inntekt, med reiser, frynsegoder og mange ferier. Og det skal ikke være kassajobb, vasker, murer, helsearbeider, eller vanlig saksbehandler, det er kjedelig og du blir ikke kul av det. Jeg skal ha åndelig påfyll, reise på eksotiske plasser, på litteraturkurs i Toscana kombinert med vinkurs og fjellvandring. Meditasjon i Kroatia kombinert med seiling. Barna skal få bo litt landlig og oppleve ro, men de skal likevel delta på 4-5 organiserte aktiviteter i uke, for da blir de trent, kunnskapsfull og dannet. Og være best, derfor må de delta i mange turneringer i inn- og utland. De skal også få seksere på skolen og komme inn på de beste skolene.

Man må ikke velge feil, for utdanningen skal både ha status i dag og om 20 år. I tillegg skal jeg ha både grunnutdanning, master- og doktorgrad, jeg må ikke sakke etter, og folk må ikke tro jeg er middelmådig. Jeg kan ikke ha dårlig råd heller så derfor jobber jeg halvt i tillegg til studiene, og blir sliten. Media viser vellykkede kjendiser, med tilhørende livsstil, religion, matstil og operasjoner her og der. Med nye sveiser, klær, tatoveringer, piercing, slankeoperasjon og en liten søt hund. De ferierer på riktige plasser, og gir til veldedighet. Og verst av alt, de prøver å signalisere at for å bli lykkelig må jeg bli kjent, rik og berømt, og stadig være på topp. Mange kjenner ikke til medaljens bakside, og popularitetens pris.

Det er absolutt ikke galt med ambisjoner, talent, evner, drømmer, firma og ekstraordinære utdanninger og yrker. Det er faktisk slik verden går fremover, og utvikles. Jeg fokuserer på konsekvensene for de unge idag. Barn og unge skal absolutt gå på skole, få jobb etterpå, de skal prøve å kjøpe bolig etterhvert og gjerne stifte familie. Så langt virker dette helt normalt og tilforlaterlig. Og for mange er det nettopp det. Men for en del er og blir dette et problem. Valgmulighetene er så mange, både innenlands og utenlands, og samfunnet utvikler og endrer seg raskere og raskere. Verden forøvrig opplever nedgangstider, og mange kommer hit i sin søken etter arbeid, og lykke. Vi har derimot et stort luksusproblem. Så lenge det varer.

Ingen moralisering fra min side. Jeg ser bare at 1 av 5 unge får psykiske vansker og depresjon og må søke hjelp, mange er stresset, blir utslitt, får angst og bekymrer seg. Mange ruser seg, og tar stoffer for å holde seg våkne, for å sove, for å prestere, for å holde seg slanke og få brunfarge. De både skjærer bort og fyller på der naturen har vært sparsom, de tar Botox mot rynker, trener som gale eller lar være å spise. Er foreldrene travle og ambisiøse kan dette presse de unge, og de opplever knapt foreldrenes tilstedeværelse, og det er ikke rom for et hvileår eller folkehøgskoleår. Signaler er at slapper du av et år, tar fri, jobber på Rema, er håndtlanger eller jobber på sykehjem tar det seg ikke ut på CV'en og du sakker kraftig etter. I tillegg er det ikke kult nok.

Jeg håper ungdommen får en god fremtid for seg selv og samfunnet. Gamle daga var ikke bare gode, det vet jeg. På den andre siden går det ofte for fort, og folk blir stresset, og noen blir syke, utbrente og deprimerte. Det blir ikke tid til å være vanlig, gjøre en ting om gangen og det helt ordinære er ikke godt nok. Det samlede presset gjør at folk jages stadig fremover, og må stadig bli mer utdannet, mer rik, mer vakker, mer slank, og mer populær. Klarer du det ikke presses du til å ta kunstige preparater eller narkotiske stoffer. Du MÅ være på sosiale medier ellers er du utenfor, eller rar. Du kan ikke ta fri, og undres. Det du gjør må ikke være unyttig og det må ikke svekke din CV. Du kan ikke gjøre frivillig arbeid, og slikt vas.

Bare ett ord fra min side. Det finnes en verden der du kan leve roligere, og finne deg selv. Det finnes viktige samfunnsoppgaver som ikke har status og flombelysningen på. Det finnes titusenvis av syke, gamle, funksjonshemmede og ensomme som blir henrykt og dypt takknemlig for et lite besøk, en telefon, en håndsrekning eller samtale. Det finnes barn som lider som trenger deg som Den Ene. Og du taper bare litt tid, for belønningen for å gjøre noe uten betaling og uten at noen ser deg og skryter av det på FB kan være stor og svært meningsfull. Du kan få kontakt med ekte mennesker, kloke mennesker, mennesker med livserfaring og spennende livshistorier. Du kan berike deg selv på en måte du ikke trodde det var mulig. Men først må du prøve, og ikke gi opp etter to ganger. Du kan oppdage en dyp åndelig verden, hos andre mennesker og ikke minst inne i deg selv. Du får oppdage sider hos deg selv du ikke ante eksisterte.

Det aller, aller beste er at du kan bli rikere i ditt sinn, oppdage gleden i hjertet utenom en rasjonell verden og ytre ting. Og oppdage at du taper ikke noe, men heller kan vinne noe. Du kan lære deg å undres, og samtale med andre slik at dype vennskap skapes og andre kvaliteter ved livet trer frem. Du får oppdage naturen og hvilken lykke og ro i sinnet den kan gi deg. Og jeg håper at alle unge kan lære seg at den gylne middelvei er en god vei. Sånn passe av alt, og alt til sin tid. Ikke prøv å få til alt på en gang, du skal jo tross alt leve til de 90! Fordel alt du MÅ gjøre over mange år, og vær hjemme med barna i tre år. Snakk rolig om mer kvalitative tema, som verdier, vennskap, helse, selvfølelse, livskvalitet, åndelighet, religion og tro, tiden, evigheten, universet, om barn, familie, pyskisk helse, gode matopplevelser, opplevelser som gir ro og undring.

Snakk med dine gamle foreldre og ta deg en tur på sykehjemmet, og meld deg gjerne som besøksvenn i Røde Kors. Ta med tante- og onkelbarn på en overraskende tur eller aktivitet, og inviter en eldre på kafe. Spør om livet deres og hva som har vært viktig og hva har livet lært dem. Kommer du i god kontakt med deg selv og andre mennesker og får du god livskompetanse tidlig vil du bedre kunne vurdere hva som er viktig for deg selv, og ikke bare hva andre synes er viktig og populært. Finner du sinnsro og lykke hos deg selv er du et rikt menneske!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar